پرسش‌های متداول و نکات قابل تأمل

پرسش‌های متداول:

 

ـ نحوه ثبت محصول در سامانه کنترل کیفیت منابع آموزشی - تربیتی غیر مکتوب به چه صورت است؟   

ابتدا بایستی در سامانه standard.roshd.ir به عنوان تولیدکننده حقیقی/ حقوقی ثبت نام نمایید. پس از ثبت نام شناسه کاربری و رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد. با نام کاربری و رمز عبور تخصیص یافته نسبت به ورود مجدد به سامانه با کلیک بر روی گزینه ثبت نام محصول، نسبت به ثبت محصول خویش اقدام فرمایید و اصل و کپی فیش واریزی، درخواست کتبی بررسی محصول و نمونه محصول خویش را برای گروه کنترل کیفیت ارسال فرمائید. 

برای ورود به بخش راهنمای ثبت و بررسی محصول، لطفا اینجا کلیک فرمایید.

 

ـ چه نوع محصولاتی در  معاونت سامان‌دهی منابع آموزشی - تربیتی رشد بررسی می‌شود؟

به طور کلی هر محصولی اعم از بسته آموزشی، وسیله آموزشی، چند رسانه‌ای‌ها همانند فیلم، نرم افزار، سامانه و اپلیکیشن‌ها ...  که با اهداف کلی ارایه شده در ابتدای هر واحد یادگیری (برنامه درسی) مطابقت داشته و در نظام تعلیم و تربیت اعم از دانش‌آموزان، مربیان یا معلمان یا کارشناسان، مخاطب بالقوه داشته باشد قابلیت بررسی خواهد داشت. لازم به ذکر است بررسی محصولات کمک درسی به دلیل ممنوعیت استفاده از محصولات کمک درسی دوره ابتدایی در مدارس این دوره، صرفاً در صورتی که به شیوه مفهومی و تعاملی تولید شده باشند، میسر خواهد بود. سایر محصولات کمک آموزشی مربوط به این دوره قابل ارزیابی است.

 علاوه بر منابع آموزشی تربیتی غیرمکتوب، انواع کتاب‌های کمک درسی و کمک آموزشی از جمله داستان نیز دراین معاونت بررسی می‌شود. برای ثبت و ارزیابی منابع مکتوب اینجا کلیک فرمایید.

 

ـ منظور از محصول نامناسب و مردود چیست؟

محصولی که در بررسی اولیه با استانداردهای موجود آموزشی تناسب لازم را نداشته باشد، از چرخه بررسی خارج و مردود اعلام می‌شود.

علاوه بر آن محصولی که پس از انجام اصلاحات لازم از سوی تولیدکننده حداکثر تا 2 بار موفق به کسب حداقل امتیاز ویژگی‌های لازم به عنوان یک محصول آموزشی استاندارد نشود به عنوان یک محصول نامناسب شناخته شده و از چرخه بررسی خارج و دلایل رد محصول از طریق ایمیل به اطلاع تولیدکننده محترم خواهد رسید.

در صورتی که تولیدکننده محصول دلایل را قانع کننده ندانست، با ذکر استدلال، خواهان ارزیابی مجدد محصول می‌شود که با واریز هزینه بررسی مجدد در صورت تایید درخواست از سوی شورای کارشناسی جلسه‌ای با حضور تولیدکننده برای اصلاح یا توجیه تولیدکننده محصول برگزار شده و در نهایت نتیجه آخرین تغییرات اعمال شده به اطلاع وی خواهد رسید.

 

ـ نحوه ارزیابی محصولات برای تایید و صدور QrCode به چه صورت است؟

محصول در بررسی اولیه اگر با استانداردهای موردنیاز تطابق داشته باشد وارد مرحله بررسی شده و پس از اصلاحات لازم حداکثر تا 2 بار در صورتی که حداقل، 60 درصد امتیازهای لازم را به دست آورده باشد، مناسب شناخته می‌شود که نتیجه تایید آن علاوه بر درج در صفحه اصلی سامانه و صدور QrCode, از طریق ایمیل نیز به اطلاع تولیدکننده محترم خواهد رسید. (فرایند ارزیابی محصولات)

 

ـ نحوه دسترسی به محصولات مورد تایید بر روی سامانه کنترل کیفیت منابع آموزشی - تربیتی غیر مکتوب به چه صورت است؟‌

*برای دسترسی به محصولات مورد تأیید بر روی سامانه فعلی، لطفا اینجا کلیک نمائید.

*برای دسترسی به محصولات مورد تأیید دفتر در سنوات قبل از سال 1400 (سامانه کنترل کیفیت مواد، وسایل، رسانه‌ها و تجهیزات آموزشی)، لطفا اینجا کلیک فرمائید. 

***************************************************************************************************************************

نکات بسیار مهم و  قابل تأمل در ارزیابی محصولات:

طبق مادة 2 قانون تشکیل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و آیین‌نامة ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی (مصوبه‌ی 828 شورای عالی آموزش‌وپرورش) و نیز براساس شرح وظایف دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، در خصوص ارزیابی محتوایی و فنی محصولات ارائه شده از سوی تولیدکنندگان حقیقی یا حقوقی، رعایت مُفاد زیر درخصوص محصولات معرفی‌شده بر روی سامانه کنترل کیفیت منابع آموزشی و تربیتی غیرمکتوب به آدرس: standard.roshd.ir الزامی است:

1 ـ محصول یا محصولات معرفی‌شده تا تاریخ  انقضای مشخص‌شده در سامانه مورد تأیید است و پس از تاریخ مذکور، تأیید مجدد محصول، نیاز به بررسی دارد. بدیهی است درصورت هر نوع تغییری در محتوای کتاب درسی مرتبط با محصول فوق‌الذکر، این تأییدیه اعتبار نخواهد داشت. و لازم است پس از انطباق با محتوای کتاب ردسی برای بررسی مجدد ارسال شود.

2 ـ تأییدیه صادر شده صرفاً در ارتباط با محصول معرفی‌ شده در سامانه معتبر است و سایر محصولات و فعالیت‌های صاحب محصول را شامل نمی‌شود.

3 ـ درج QrCode و تاریخ انقضاء بر روی بسته‌بندی و یا داخل محصول الزامی است.

* در خصوص سامانه‌های برخط، درج لوگوی استاندارد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تصویر تعهدنامه فنی و محتوایی موردِ تأیید واحد حقوقی سازمان پژوهش همراه با لینک دسترسی و درج  پست الکترونیکی standard@oerp.ir برای ارسال گزارش کاربران، بر روی صفحه اول سامانه ضروری است. *

4ـ انجام تبلیغات رسانه‌ای (چاپی، دیداری و شنیداری) صرفاً با هماهنگی بخش حقوقی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی امکان‌پذیر می‌باشد.

5ـ محصول معرفی‌شده در سامانه هیچ‌گونه الزامی را برای خرید و یا برگزاری دورة آموزشی در مراکز آموزشی و ادارات آموزش و پرورش ایجاد نمی‌کند.

**************************************************************************************************************************

* برای آگاهی از آیین‌نامه‌ها و مصوبات  لطفا اینجا کلیک نمایید.

* برای آگاهی از استانداردهای مورد نیاز تولید یک محصول آموزشی لطفا اینجا کلیک نمایید.

 

ـ نحوه معرفی محصولات مورد تایید از سوی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی چگونه است؟

 محصولات مناسب به فاصله بسیار اندکی، بر روی سامانه کنترل کیفیت غیر مکتوب به تفکیک نوع محصول (وسیله آموزشی/ بسته تربیت و یادگیری، فیلم آموزشی، نرم افزارهای آموزشی) به عنوان محصول مورد تایید معرفی می‌شوند.

سالانه فهرستی از محصولات مورد تایید سال قبل بر روی وبگاه این سامانه منتشر می‌شود.

 گزیده‌ای از محصولات غیر مکتوب مورد تایید در قالب فهرستگان رشد منتشر و در اختیار آموزشگاه‌ها قرار داده می‌شوند. (اینجا)

 

ـ اقدامات این دفتر در حمایت از تولید کننده دارای محصول مورد تایید به چه نحوی است؟

محصولاتی که حداقل استانداردهای تولیدی یک محصول آموزشی را داشته و در ارزیابی مورد تایید قرار بگیرند با دریافت نشان استاندارد رشد در طرح ساماندهی و با هماهنگی واحد حقوقی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی می توانند مجوز تبلیغ، انتشار و تکثیر در مدارس سراسر کشور را کسب کنند و علاوه بر آن همه محصولات استاندارد در فهرستگان رشد به مدارس معرفی می‌شوند.

 

ـ محصولات مورد تایید از سوی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی چه تفاوتی با سایر محصولات مورد تایید از سوی ارگان‌های دیگر آموزش و پرورش دارد؟  

محصولات مورد تایید این دفتر بر مبنای استانداردهای تعریف شده شورای هماهنگی علمی سازمان و در راستای اجرای مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش صادر می‌شود. طبق آیین‌نامه سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی ورود هرگونه منابع آموزشی و تربیتی (از جمله فیلم، وسیله، نرم افزار و ... آموزشی)  به فضای آموزشگاه‌ها منوط به تایید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی می‌باشد.

(این مصوبه با امضای ریاست محترم جمهور ابلاغ شده است.)

 

ـ آیا تایید محصول در جشنواره ملی اسباب بازی یا دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب بازی، تاثیری در تسهیل تاییدیه و صدور QrCodeتوسط دفتر انتشارات و فناوری آموزشی دارد؟  

خیر

 

ـ آیا محصولات تایید شده در نمایشگاه‌های برگزار شده داخلی و خارجی شرکت داده می‌شوند ؟  

تولیدکنندگان محترم می‌توانند محصولات دارای اعتبارنامه را در نمایشگاه‌های تکنولوژی آموزشی داخلی و خارجی بنا به صلاحدید خویش شرکت دهند.

دفتر انتشارات وفناوری آموزشی نیز هر ساله اقدام به برگزاری نمایشگاه جنبی از برخی تولیدات برگزیده در کنار نمایشگاه کتاب مربوط به «اختتامیه جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد»  می‌نماید.

ـ راه‌های ارتباط با کارشناسان گروه کنترل کیفیت و سامان دهی منابع آموزشی غیر مکتوب  چگونه است ؟  

از طریق منوی تماس با ما در اینجا

ـ ارسال گزارش کاربران در مورد هر نوع شکایت یا انتقاد با ارایه مستندات (فیلم. تصویر، لینک، ...) از طریق پست الکترونیکی: standard@oerp.ir